ACOD

Ik kreeg vandaag, 14/11/2012, een dag waarop er door hen gestaakt zou worden bij het spoor, een mailtje in de mailbox of ik niet me wou aansluiten bij ACOD. Dit is mijn antwoord.

Beste ACOD,

Ik voel me heel erg geschoffeerd door deze mail. Ik heb vanmorgen door jullie syndicale acties een belangrijke vergadering in Brussel gemist die voor mijn doctoraat bepalend had kunnen zijn. Er zijn drie zaken waarvoor ik een organisatie als ACOD heel erg zou kunnen gebruiken:

* om mijn mobiliteit in België te verbeteren, maar dat blijken jullie net tegen te werken

* om organisaties als UGent, NMBS, Vlaamse/Federale Overheid… te overtuigen meer ruwe gegevens te publiceren zodat uitspraken gestaafd kunnen worden aan de hand van harde cijfers. Jullie uitspraken heb ik nog niet vaak gestaafd gezien met een link naar ruwe cijfers/data.

* om online drukkingsgroepen te sturen, en nieuwe manieren van actie voeren te ondersteunen (social media, via gerichte websites, data journalistiek…). Caveat lector: die media misbruiken om net een dag niet te werken wordt daar op boegeroep onthaald, waarbij ik verwijs naar de #30j actie. Je weet wel, één van die andere acties waarbij ik door jullie niet op mijn werkplek graakte.

Ik wil me niet aansluiten bij jullie syndicaat. Mijn werkomstandigheden als wetenschappelijk medewerker, afgezien van mobiliteit dan, zijn uitermate prima in vergelijking met andere Europese landen. Misschien komt dit net door jullie uitstekende werk in het verleden. Momenteel kan echter jullie huidige plan van aanpak, die de crisis wil verhelpen door af en toe niet te werken, niet op mijn begrip rekenen. Er zijn constructievere manieren om momenteel uw stem te laten horen.

Gelieve me dus geen nieuwsbrieven te sturen, noch nogmaals aan te dringen om lid te worden. Ik geloof niet dat in 2012 uw vakbond nog nuttig kan zijn voor mij of mijn collegae (waartoe ik ook de kuisploeg reken).

Mvg,

Pieter

Leave a Reply

